Ligt het aan mij? Ik weet het niet.
Half Nederland is coach is en de andere helft wordt gecoached. Zo zie ik dat. Ik wil er daar eentje aan toevoegen. Want de helft van alle coaches werpt zich inmiddels op als ondernemerscoach. Aan de lopende band zie ik berichten langskomen van coaches en trainers die andere coaches en trainers willen helpen met hun bedrijf. Startend of niet. In 5, 7, 9 of 11 stappen. Allerbeste tips. Online webinars, en kun je niet, geen probleem, laat je mailadres achter en je krijgt de opname alsnog. Helemaal voor niks. Gegarandeerd succesvol. Hoe trek jij de juiste klanten aan? Hoe regel je dat jij gegarandeerd bent van inkomen uit jouw vak? Hoe kom je aan betalende klanten? Dus als ik nu als ondernemer (nog) niet succesvol ben, dan lijk ik toch wel een oelewapper. Aanbod genoeg immers om me te helpen. En het mooiste van alles: allemaal gratis. Tenminste, de eerste basiscursus. En misschien ook wel een stukje van de volgende module. Een aanbod dat ik als oprechte Hollander niet mag missen, want het vertegenwoordigd wel een marktwaarde die er niet om liegt! Ehm, dan gaan er bij mij belletjes rinkelen. Want hoe betaald die lieve meneer of mevrouw die mij wil helpen dan zijn boterham? Die cursussen die ze aanbieden moeten toch ook geschreven en opgenomen? Daar zal dus wel weer een addertje onder zitten. Moet ik na afloop naar waarde betalen of een vervolgtraining aanschaffen. En bovendien: wat is de meerwaarde van hetgeen me wordt aangeboden? Dat wat ik tot nu toe gratis heb gezien en gelezen stelde me meestal teleur. Maar dat kan aan mij liggen. Ik ben tenslotte niet echt een beginner en heb er vaker over nagedacht. Dus alle beginnersdingen weet ik wel, en de nieuwe dingen, juist, daar moet je dan voor betalen. Geld dat ik nu niet heb en dus niet kan betalen. Echt, dat soort mensen bestaan nog: ondernemers zonder geld. Dat soort van marketing, met liefst dagelijkse berichten op LinkedIn of facebook, ik merk dat ze me gaan storen. Ik hou niet van dat soort marketing. Ook niet als iemand zijn product op een andere manier voor het voetlicht brengt. Een voorbeeld is iemand die dagelijks iets zegt over hoe gezond hij leeft en zijn eigen methodiek in de praktijk brengt. Voel ik me weer schuldig als ik ondertussen een ongezond snoepje naar binnen werk. Confronteert me dagelijks met mijn onuitgevoerde voornemens over voeding en bewegen, terwijl ik daar ook zo mijn redenen voor heb. Zoveel mensen, zoveel smaken, helder. Nogmaals: niet mijn kopje thee. Ik ben erg benieuwd hoe jij dat ervaart. Wat is jouw benadering? Bied jij ook eerst een deel gratis om mensen lekker te maken? Heb jij weleens een compleet pakket aan ondersteuning ingekocht? Hoe bevalt dat? En vind je mij een ouderwetse zeurpiet die niet met de tijd meegaat? Moet ik eens kritisch mijn connecties op Social Media screenen? Zeg maar, eerlijk. Doe ik tenslotte ook! Wie weet zet jij me wel op andere gedachten! Graag! 7-7-2016 Reageren is niet langer mogelijk.
|
Ikben Alja. En ik leef. Ik maak dingen mee, en soms heb ik de onweerstaanbare behoefte daarover te schrijven. De verhaaltjes die zo ontstaan vind je hier! Archieven
Mei 2020
|